Friday, January 7, 2011

Avionics



Avionik Nedir?Avionik; hava araçları üzerinde bulunan tüm elektrik ve elektronik sistemleri kapsayan havacılık terimi olarak tanımlanmaktadır. İngilizce "aviation" (havacılık) ve "electronics" (elektronik) kelimelerinin "avionics" şeklinde kaynaştırılmasıyla ortaya çıkmıştır. Dilimizde ise "avionik" veya "aviyonik" şeklinde kullanılmakta olup, "havacılık elektroniği" veya "havacılık elektrik-elektroniği" şeklinde ifade edilmektedir.

      Avionik Sistemler, temelinde haberleşme, seyrüsefer, gösterge ve bilgi kontrol   sistemleri yer almasına karşın, ait olduğu hava aracı özelliklerine göre yüzlerce çeşit elektrik-elektronik alt sistemi kapsayabilmektedir. Örneğin, bir polis helikopteri üzerinde yer alan, basit bir arama farı bu kapsamda değerlendirilebileceği gibi, bir erken uyarı uçağı (AWACS) üzerinde bulunan, karmaşık taktik elektronik sistemler de yine avionik sistemlerin bir parçası olarak değerlendirilmektedir.

Günümüzde avionik sistemler üzerinde yapılan çalışmalar ve bunların havacılık üzerindeki etkileri baş döndürücü bir hızla ilerlemektedir. Bundan 20 -30 yıl öncesine kadar hava araçları için "yardımcı sistem" olmaktan öteye gidemeyen avionik, artık hava araçlarının prestij, performans ve güç özelliklerini belirleyen "vazgeçilmezi" olarak görülmektedir.
Avionics is a portmanteau of "aviation" and "electronics". It comprises electronic systems for use on aircraft, artificial satellites and spacecraft, comprising communicationsnavigationand the display and management of multiple systems. It also includes the hundreds of systems that are fitted to aircraft to meet individual roles, these can be as simple as a search light for a police helicopter or as complicated as the tactical system for an Airborne Early Warning platform.

Airplanes and helicopters have means of automatically controlling flight. They reduce pilot workload at important times (like during landing, or in hover), and they make these actions safer by 'removing' pilot error. The first simple auto-pilots were used to control heading and altitude and had limited authority on things like thrust and flight control surfaces. In helicopters, auto stabilization was used in a similar way. The old systems were electromechanical in nature until very recently.

The advent of fly by wire and electro actuated flight surfaces (rather than the traditional hydraulic) has increased safety. As with displays and instruments, critical devices which were electro-mechanical had a finite life. With safety critical systems, the software is very strictly tested.


The cockpit of an aircraft is a major location for avionic equipment, including control, monitoring, communication, navigation, weather, and anti-collision systems. The majority of aircraft drive their avionics using 14 or 28 volt DC electrical systems; however, large, more sophisticated aircraft (such as airliners or military combat aircraft) have AC systems operating at 400 Hz, rather than the more common 50 and 60 Hz of North American home electrical devices.[1] There are several major vendors of flight avionics, including Honeywell (which now ownsBendix/King, Baker Electronics, Allied Signal, etc..]), Rockwell CollinsThales GroupGarminAvidyne Corporation, and Narco Avionics.

No comments:

Kendi Çalışmalarım

Kendi Çalışmalarım
2015

Kendi Çalışmalarım

Kendi Çalışmalarım
2015

Kendi Çalışmalarım

Kendi Çalışmalarım
2015

Kendi Çalışmalarım

Kendi Çalışmalarım
2011

Kendi Çalışmalarım

Kendi Çalışmalarım
2009

Kendi Çalışmalarım

Kendi Çalışmalarım
2007

Kendi Çalışmalarım

Kendi Çalışmalarım
2008

Kendi Çalışmalarım

Kendi Çalışmalarım
2015

Kendi Çalışmalarım

Kendi Çalışmalarım
2009